moçambique ar ett varmt land.


Boa tarde!
god eftermidda med svenska ord :)

Idag har vi, de flesta varit pa en farm dar man odla minimajs, chilli och en massa saker, stort va det!
vi gick in i ett frys rum, och jag kan saga att jag nastan har glomt bort att det kan vara sa kallt och att det till och med ar kallare an sa i sverige just nu, helt sjukt ar det!

Nu ar jag iallafall pigg och frisk igen, det gick over ganska fort men tyvarr har samma sjuka drabbat vissa andra i gruppen ocksa, men som sagt det gick over nastan lika fort som den kom :)

Det ar fortfarande valdigt varmt, sa vi jobbar pa brannan. det harliga ar att man blir brun aven om det ar mullet och molningt som det ar har nere i bland.

Men en sak som jag maste beratta nu, jag inte halla mej tills jag kommer hem. askan har nere ar helt sjukt! :O det kan va fint vadert pa kvallen sen helt plotsligt lysses himlen upp gang pa gang, det borde inte blixtra da! och jag som alskar aska.. fy fabian sager jag bara!
och nar det regnar sa regnar det verkligen, det kan jag verkligen lova! mycket vatten pa kort tid!

ofattbart men riktigt haftigt ar det :)

harom dagen var vi pa ett mejeri, eller en mjolk gard med ett litet mejeri som jag skulle sagt :)
de hade mjolkgropp dar de mjolka 140 kor men de hade totalt 600 djur, det var kor over allt. bara jersey, vissa var ioforsig blandningar men anda :) de hade ett litet mejeri pa garden dar de tillverka yoghurt, ost och sant. de var en av moçambiques storsta kogardar :)

En annan dag var vi pa tva hons gardar. en med agg produktion och en med slakt hons.
den forsta vi var de med aggproduktion, de salde 52 miljoner agg om aret! det ar mer an 1 miljon agg i veckan sa ni kan fatta att det var manga faglar. tror det var 180 000 stycken, manga!
den andra garden var annu storre, de fodde upp slaktkyklingar. inte bara fodde upp utan de hade hela "kedjan" fran agg till slakt pa garden. de producera allt eget foder och det var helt enkelt mega stort! 160 ansallda.  och modig som jag ar titta jag till och med pa nar de slakta faglarna, hoppas ni ar stolta over mej! 
allt ar en utmaning det ar bara att kora pa!

Foresten, ELIN KARLSSON! 
igar tog jag kort pa krokodiler. fick tyvarr inte nagon bild nar jag holl pa att brottas med de, men det ar kort pa de iallafall! ett djur, i min langa lista. hoppas ocksa du blir glad over att jag tagit kort pa en livs levande vild vandrande pinne! :D 

just nu bor jag, sofia, emma och fanny hos en fru som heter Nina, men jag tror sofia skriver mer om det :) 

nae nu ska jag forsatta med att bli brun och titta lite pa facebook,
hoppas ni fortfarande har det bra hemma!
PUSS ELLEN! 
 






Kommentarer
Postat av: mormor Aina

hej Ellen. Hoppas du tagit ett bra kort på den vandrande pinnen, Toini hade en i en burk som barn ,men den smet ut och blev "vild" heläckligt.

Ska bli jättespännande att höra vad du upplevt och få se dina foton när du kommer hem. Om du undrade över ( och såg) inlägget från "moster Amis" så var det förstås"gammelmoster" min nästansyster! Verkar finnas en del lite läskiga djur o naturfenomen där ni är men jag skulle gärna vilja vara med. Massor av kramar. Sköt dig och sköt om dig.

2011-01-14 @ 15:06:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0